התמודדות עם משברים

מהו משבר?

משבר הוא מצב בו ישנה התנגשות וסתירה בין מה שאדם רוצה להשיג לבין מה שהוא משיג בפועל, או מצב בו אדם מבין שיש פער בין מה שהוא מצפה מעצמו לעשות או להשיג לבין היכולות שהוא מבין שיש לו בפועל. משבר יכול להיווצר הן בציפיות שלי כלפי עצמי אך גם כמובן בציפיות שלי כלפי אדם אחר , בין אם מדובר בבן הזוג שלי, הילדים שלי או הבוס שלי בעבודה. משבר הינו מצב הגורם לנו כבני אדם להידחק לקיר ואז לקבל החלטה לגבי פעולה עתידית. משבר יכול גם לגרום לנו לחוסר מעש או לקיפאון, תלוי באישיות שלנו ובסוג המשבר. משבר הוא גם זרז לאירועים חיוביים , לשינויים ולהחלטות משנות חיים ולעיתים אנו זקוקים למשבר על מנת לבצע שינוי בחיים שלנו ולכן חשוב לא לפחד ממשבר, גם אם קשה באותו רגע, כי לרוב הוא ילמד אותנו התמודדות טובה יותר ויביא אתו שינויים ושיפורים בטווח הארוך. 

התמודדות עם משברים

הסיבה לכך היא בעיקר שמשבר גורם לנו להתמודד עם הפחד ולעשות אתו משהו. משבר יכול להיות קשור בעיתוי שלו לשלב חיים מסוים , למשל מעבר דירה או מעבר בית ספר, ויכול להיות קשור גם לגיל שלנו , למשל גיל ההתבגרות או לחילופין גיל שלישי בו אנו עלולים לאבד אדם יקר לנו. הסיבות למשברים הן רבות.

אילו משברים אנו עלולים לחוות בחיים?

ישנם סוגים שונים של משברים שאנו עלולים לחוות ובכל שלב בחיים, אנו עלולים להיתקל בסיבות שונות למשבר. בגיל ההתבגרות , למשל, חווים לא מעט משברים. ראשית, המעבר לחטיבת ביניים או לתיכון וההתמודדות עם סביבה חדשה ולא תמיד מוכרת, חברים וחברות חדשים והשתנות ברמה ההורמונלית. כל אלו עלולים לגרום למשבר. בגיל מאוחר יותר, אנו מתמודדים עם אירועי חיים כגון לידת ילד או חתונה שלרוב נחווים כאירועים טובים ומשמחים , אך במקרים מסוימים, הופכים למשבר . למשל, כשאנו הופכים להיות הורים, לעיתים זה גורם לנו למשבר, לפעמים המשבר מגיע כשאנחנו מתחתנים וחווים את האירוע הכביכול משמח הזה כאובדן של החירות שלנו ועוד… גם פרישה לפנסיה עלולה להוות טריגר למשבר, עקב העובדה שלפתע אנו קמים בבוקר ומקום העבודה שהתרגלנו ללכת אליו מדי בוקר, פתאם אינו רלבנטי ואנו מוצאים את עצמנו נטולי תעסוקה ואפילו בודדים. כל אדם והמשברים שהוא חווה בהתאם למבנה האישיות שלו ואירועי החיים שהוא חווה וכמובן איך הוא מגיב אליהם. משברים מסוג זה הם משברים טבעיים שנובעים מאירועי חיים שרובנו חווים, אך ישנם גם משברים שמגיעים כתוצאה מחוויות בלתי צפויות, רגשיות שמטלטלות אותנו. למשל: מותו של אדם אחר, בעיקר אדם שהיה קרוב מאד ללבנו או אדם שמותו היה בלתי צפוי לחלוטין. גם פירוק נישואין הוא אירוע מטלטל שעלול להוביל למשבר, פיטורים ממקום עבודה, ועוד.

משברים אישיים ומשפחתיים

משברים אישיים, לא משנה באיזה גיל, הם תמיד לא נעימים ולרוב לא נראה את האור בקצה המנהרה ורק במרחק של זמן נוכל להבין שהמשבר הזה בנה לנו את יכולות ההתמודדות וגם קיבלנו בעקבותיו מתנות לחיים. כשאנו נמצאים בתוך משבר, בין אם אנו ילדים ובין אם מבוגרים, אנו עלולים לחוות התקפי זעם, להיות מדוכאים ולהתקשות להתמודד. במהלך משבר , אנו עשויים לחוש פחד, אי שקט, רצון להסתגר ודיכאון. גם ברמה השכלית אנו עלולים לחוות שכחה, קשיי קשב וריכוז, ועוד. כתוצאה מהמשבר אנו עלולים גם לסבול ממיחושים פיזיים כגון עייפות, דפיקות לב ואפילו התקף חרדה.

ההתמודדות עם משברים - 5 השלבים

במהלך משבר מתקיימים חמישה שלבים שמגיעים בסדר מסוים. ההבנה באיזה שלב נמצאים עוזרת להתמודד טוב יותר עם המשבר. בשלב הראשון, האדם שחווה משבר מתקשה לקבל ולהכיל אותו. זה עלול לגרום להכחשה . בשלב השני, כבר יופגנו ביטויים של כעס ומתח שכוללים גם התקפי זעם. השלב הבא הוא שלב בו האדם חווה שוב ושוב את המשבר וזה עלול לגרום לו לבעיות בשינה לרבות חלומות רעים. בשלב הרביעי, מצב התפקוד של האדם עלול לרדת והרגשות אותן יחוש יהיו רגשות של עצב. כדאי להתייעץ עם רופא המשפחה או פסיכולוג כדי לקבל עזרה והמלצות לגבי טיפול. בשלב האחרון, ישנה קבלה של המשבר והתמודדות אתו.

לקבלת מידע נוסף על טיפול במשברים ולתיאום תור – צרו קשר עם ד"ר אהוד רוזיצקי : 073-7610016

ליצירת קשר עם ד"ר אהוד רוזיצקי פסיכיאטר מומחה

חוות דעת פסיכיאטרית ביטוח לאומי
דילוג לתוכן