טיפול קוגניטיבי התנהגותי

מהו טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT ?

כולנו מכירים את הטיפול הפסיכולוגי הקונבנציונלי בו אנו יושבים על ספת הפסיכולוג וחוזרים אתו לילדות שלנו ומה הוביל לתחושות אותם אנו חשים כיום. הטיפול הקוגניטיבי -התנהגותי הינו טיפול שונה לחלוטין המסתכל קדימה במקום אחורה ויש לו תוצאות חזקות וטובות בחלק ניכר מהמקרים. ההבדל בין טיפול קוגניטיבי התנהגותי לבין טיפול פסיכולוגי הוא שהראשון שם דגש על חשיבה, פעולה והתנהגות והוא טיפול קצר טווח, המפעיל את המטופל בצורה ישירה ושולח אותו לבצע משימות שיעזרו לו לשפר את התפקוד בתחום בו הוא מדווח על קושי. הטיפול הזה ממוקד מטרה ולאורך כל התהליך בוחנים את המטרות אותם הגדרנו בתחילתו כדי לוודא שמשיגים אותן. בטיפול לא עובדים על שינוי הנסיבות הסביבתיות אלא דווקא על שיפור היכולת של המטופל להתמודד עם הנסיבות.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

מה הופך את הטיפול הזה למוצלח ופופולרי כל כך ?

ראשית, אין ספק שאחד הפרמטרים שהופכים את שיטת הטיפול הזו למוצלחת כל כך, היא העובדה שבשיטה זו בוחנים כל הזמן האם הצלחנו לבצע שינוי בתחום אתו אנו מתמודדים, בעוד שבפסיכולוגיה קלאסית, הטיפול הוא תהליכי וארוך ללא נקודת סיום ברורה. את השינויים בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי אפשר ממש למדוד בהתנהגות וברגשות המופעלים על ידי המטופל. יתרון נוסף של טיפול מסוג זה הוא העובדה שהוא קצר יחסית לטיפולים פסיכולוגיים וניתן לראות את נקודת הסוף שלו בצורה ברורה יותר וכן מקבלים בו תוצאות מהירות הרבה יותר . רובנו מונחים על ידי יעדים והישגים וקל לנו יותר כשתוחמים לנו את התקופה בה אנו מטופלים וגם כשאנו רואים תוצאות בעיניים.

מתי מתאים טיפול קוגניטיבי-התנהגותי ?

טיפול CBT אינו מתאים בכל המקרים, אך ניתן לומר שהוא יכול לעזור עם האתגרים הבאים:
טיפול בחרדות, בהתקפי חרדה ופאניקה, במצבי לחץ, בחרדה חברתית (בדרך כלל בשילוב עם טיפול תרופתי), ניהול כעסים, אכילה רגשית, הפרעה טורדנית כפייתית, דימוי עצמי נמוך, משברים, התמכרויות מסוגים שונים ועוד.
הטיפול לרוב אורך בין 10-20 מפגשים ולאחר מכן אפשר כבר לראות שינוי ושיפור בתחום המבוקש.

האם לבחור בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי או טיפול תרופתי?

התשובה מורכבת. הטיפול התרופתי כיום הוא טיפול טוב שעוזר להתמודד עם הסימפטומים של הפרעות שונות ומגוונות לרבות חרדות, דכאון ועוד. יחד עם זאת, ברור שהטיפול הזה הוא כימי באופיו ואם ייפסק, הבעייה שמטרידה תחזור על עצמה ויתכן שאף ביתר שאת. לכן, תמיד כדאי לשלב טיפול תרופתי עם טיפול CBT שיאפשר למידה והתמודדות עם הבעיה בצורה אפקטיבית. הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי יתמקד בעבודה על החשיבה, התגובה וההתנהגות במקרים המעוררים את החרדה/הפרעת אישיות אחרת ממנה סובל המטופל. יחד עם המטפל, המטופל יגלה דרכים חדשות להתמודד ואף יתרגל אותן. למשל, בחרדה חברתית, הטיפול יתמקד בשינוי האופן בו מתמודד המטופל, למשל, עם מפגשים חברתיים חדשים והמטפל יצייד אותו בכלים חדשים שישפרו את יכולותיו. טיפול CBT הוא טיפול שהיה מיועד בתחילה לטיפול בדיכאון בלבד ועם הזמן התפתח לתחומים נוספים וכיום מטפל במגוון רחב של הפרעות וחרדות.

האם לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי יש גם חסרונות?

סקרנו קודם את יתרונותיו של הטיפול מסוג זה ואין ספק שהם רבים. יחד עם זאת, לא לכל מטופל ולא לכל הפרעה הטיפול הזה הוא המתאים ביותר, ובמקרים רבים, הטיפול הפסיכולוגי השמרני יהיה המתאים ביותר. ישנם אנשי מקצוע החולקים על הפופולריות והיכולת לשנות של טיפול ה- CBT. לטענתם, הטיפול הפסיכולוגי הקלאסי הוא זה שעובד על שינוי סיבות השורש שגרמו להופעת ההפרעה/תחום אותו אנו רוצים לשנות ואילו טיפול קוגניטיבי- התנהגותי נוגע רק במה שעל פני השטח ומסתכל קדימה בלי להיכנס לעומק ולעובי הקורה.

לקבלת מידע נוסף על טיפול קוגניטיבי-התנהגותי ולתיאום תור – צרו קשר עם ד"ר אהוד רוזיצקי : 073-7610016

תוכן עניינים

ליצירת קשר עם ד"ר אהוד רוזיצקי פסיכיאטר מומחה

חוות דעת פסיכיאטרית ביטוח לאומי
דילוג לתוכן