חוות דעת פסיכיאטרית היא הערכה מקצועית ומפורטת הניתנת על ידי רופא מומחה בפסיכיאטריה והמתייחסת למצבו הנפשי של הנבדק. חוות הדעת הפסיכיאטרית היא מסמך משפטי רשמי שיכול לשמש את הנבדק להוכיח את מצבו הנפשי, נכותו הנפשית והקשר בין הנכות לבין אירועים בחייו.

מתי נדרשת חוות דעת פסיכיאטרית?

מערכת המשפט היא אחד המשתמשים העיקריים בחוות דעת פסיכיאטרית. במשפט האזרחי חוות הדעת משמשות בעיקר בתביעות פיצויים בעקבות תאונה או רשלנות מקצועית (כדי להוכיח נזק נפשי).

חוות דעת פסיכיאטרית נחוצה גם למי שתובע קצבת נכות על רקע נפשי מהביטוח הלאומי, כמו גם להוכחת כשירות לשאת נשק, להוכחת פגיעה נפשית בפני רשויות הצבא, לצורך מינוי אפוטרופוס לאדם מעורער מבחינה נפשית, להוכחת כשירות נפשית לעריכת צוואה ועוד.

חוות דעת פסיכיאטרית משפטית

כיצד נערכת חוות דעת פסיכיאטרית?

החלק העיקרי בעריכת חוות הדעת המקצועית הוא המפגש בין הנבדק לפסיכיאטר בקליניקה. במפגש, הפסיכיאטר משוחח עם הנבדק ומשמש בשיחה כדי לקבוע את מצבו הנפשי, את בוחן המציאות שלו, את התפקודים הרגשיים שלו ואת רמת התפקוד הנפשית. חוות הדעת מתבססת על בדיקה פסיכיאטרית מעמיקה ורחבה וסקירה של מסמכים שונים הקשורים לנבדק.

חוות דעת פסיכיאטרית לביטוח לאומי

חוות דעת פסיכיאטרית לביטוח הלאומי נועדה לסייע למי שמתמודד עם הפרעה נפשית לתבוע קצבת נכות נפשית. הליך התביעה בביטוח הלאומי כולל גם הופעה של התובע בפני הוועדה הרפואית הקובעת את אחוזי הנכות שלו. 


חוות דעת פסיכיאטרית ביטוח לאומי

בתחום האזרחי, חוות הדעת הפסיכיאטרית המשפטית נועדה בדרך כלל לסייע ולתמוך בתביעות נזיקין לקבלת פיצוי עקב נזק נפשי שנגרם לתובע. לדוגמה, אדם שנפגע בתאונת דרכים ואחת מתוצאותיה היא פוסט טראומה, יכול לתבוע פיצוי על הסבל, הפגיעה בתפקוד והעליה משמעותית בהוצאות הרפואיות שלו עקב כך.

בוועדה אמנם חברים גם אנשי מקצוע בתחום הרפואה, אך ברוב המקרים הם אינם בודקים את התובעים בעצמם, ומקבלים את החלטתם על סמך התיעוד הרפואי שמוגש להם. לכן, חשוב מאוד להגיע לוועדה עם חוות דעת פסיכיאטרית המציגה את מצבו הנפשי של התובע ואת הפגיעה בתפקוד שלו עקב כך.

חוות דעת פסיכיאטרית לצבא נועדה לאפשר למועמד לשירות ביטחון או לחייל בפועל לפנות לרשויות הצבא בבקשה לקבל פטור משירות או הקלות מסוימות במהלך השירות. לחילופין, מי שהוגדר על ידי הצבא כלא כשיר או כמי שזקוק להקלות על רקע נפשי ומעוניין לשנות את ההחלטה, יכול גם הוא להיעזר בחוות דעת פסיכיאטרית לשם כך.

בדומה לתחומים אחרים בהם אנחנו בוחרים אנשי מקצוע, חשוב לבחור פסיכיאטר שיש לו ניסיון רב באבחון ובכתיבת חוות דעת. חשוב לוודא שהניסיון הוא בתחום הספציפי בו אתם זקוקים לחוות דעת. גם המלצות של לקוחות קודמים יכולות מאוד לסייע.

ד"ר רוזיצקי אהוד הינו פסיכיאטר מומחה ותיק ומנוסה בעל ניסיון רב בכתיבה ועריכה של חוות דעת משפטיות פסיכיאטריות ועבודה משותפת עם משרד הביטחון, ממשלה, חברות ביטוח ומשרדי עורכי דין.

דילוג לתוכן