טיפול בהפרעות חרדה

מהי הפרעת חרדה?

כולנו מכירים את התחושה שיש לנו לעיתים כאשר אנו במצב בו אנו מרגישים פחד בשל משהו שאנו חווים כסכנה. לעיתים נרגיש כך לפני מבחן, במקרים אחרים כאשר נצטרך לשאת נאום מול קהל גדול ולפעמים כשנלך לבד ברחוב. הרגש הזה במקרים רבים הוא טבעי והוא שומר עלינו מפני סכנות , גם אמיתיות . בכל המקרים הללו, החרדה או יותר נכון הפחד היא תחושה זמנית . הפרעת חרדה לעומת זאת היא מצב שבו החרדה היא ברמה גבוהה מהרגיל ואין קשר בין רמת החרדה לבין האירוע שבגינו עלתה רמת החרדה. במקרים אלו, החרדה פוגעת באיכות החיים וגורמת לקשיים בתפקוד. הפרעת חרדה היא הפרעה בה לרוב אין הגיון בתחושת הפחד שמתעוררת עקב אירוע מסוים והיא הפרעה המאפיינת יותר את בנות המין הנשי וכן מקרים בהם יש היסטוריה של הפרעות חרדה במשפחה.

איך מטפלים בחרדות

סוגי הפרעות חרדה

ישנם שני סוגי הפרעות חרדה עיקריים: הפרעת חרדה כוללנית והפרעת אימה (פאניקה). בהפרעת חרדה כוללנית, נוכל לזהות בעיקר רמת דאגנות מוגברת של המטופל. האדם ידווח על תחושת מתח גבוהה ביותר, פיזית ונפשית , שרירים קפוצים , כאבי גב וכתפיים, קושי לישון ולהיות במצב מנוחה ובגדול – רמת מתח מוגברת היוצרת תחושות אי נוחות מתמשכת. אנשים הסובלים מהפרעת חרדה זו, דואגים רבות לקרובי משפחתם ומבקשים לדעת היכן הם נמצאים בכל עת. לרוב הם גם לא מודעים כלל לכך שהם חרדתיים , ופונים לטיפול רק כשהם מרגישים פיזית לא טוב. הפרעת אימה-פאניקה היא חרדה המלווה בתחושות פיזיות קשות לרבות בחילות, דפיקות לב מוגברות, לחצים בחזה ועוד. בזמן התקף חרדה, אנשים אלו מרגישים נורא פיזית ולעיתים חושבים שאולי יש להם התקף לב. בחרדה מסוג זה, ישנה הימנעות מיציאה מהבית , חשש לחלות, ואפילו דיכאון.

מהם התסמינים של הפרעת חרדה?

התסמינים של הפרעות חרדה הם תסמינים משולבים ברמה ההתנהגותית, פסיכולוגית ופיזית. מהבחינה ההתנהגותית ניתן לזהות הימנעות מדברים מסוימים שעלולים להגביר את תחושת החרדה ו/או הסכנה והתנהגות מפוחדת. מבחינה פסיכולוגית, אדם עם הפרעת חרדה חושש מאד מהדבר ממנו הוא חרד, סובל מחוסר בטחון בכל הקשור לנושא זה, מחשבות שליליות מוגברות, ודאגנות יתר. ברמה הפיזית, אדם חרד יסבול מדפיקות לב מוגברות, תחושות אי נוחות פיזית בבטן ובאיברים נוספים, ולעומת זאת תחושות של עוררות מוגברת.

איך מטפלים בחרדות?

הטיפול בחרדות הינו טיפול משולב הכולל תרופות וטיפול פסיכותרפי (פסיכולוגי) בשיחות עם המטופל. הטיפול התרופתי כולל תרופות המיועדות לטיפול בדיכאון ממשפחת הפרוזאק. את ההשפעה של תרופות אלו ניתן לראות אחרי מספר שבועות ולא מיידית. ישנן גם תרופות שהן תרופות הרגעה ואותן נותנים לפרק זמן קצר יחסית של מספר שבועות בלבד. ההחלטה על משך הטיפול תלויה ביכולת לחזור לתפקוד. בטיפול ההתנהגותי פסיכולוגי המטרה היא להבין את הבעיה ואת מה שגרם לה ואז לתת כלים למטופל גם להפגת החרדה הנפשית וכמובן הפגת התסמינים הפיזיים. הטיפול יתמקד גם בהתנהגויות הנלוות לחרדה. אחת ההמלצות במקרים של חרדה היא לבצע פעילות גופנית ומדיטציות עם דמיון מודרך כדי להירגע.

טיפול בהפרעות חרדה

לסיכום

הפרעת חרדה היא הפרעה שעלולה לפגוע באיכות החיים של המטופל ובתפקוד שלו וחשוב לטפל בהפרעה ולדעת שניתן לטפל בה ולשפר את איכות החיים. אם אתה בן משפחה או חבר של אדם שאתה מבין שסובל מחרדה, מתמודד עם משברים, חשוב שתפנה אותו להתייעצות עם רופא המשפחה. בושה או הסתרה לא תאפשר סיוע וטיפול בבעיה. ברגע שתאובחן הבעיה ייתפר עבורה הטיפול התרופתי והפסיכולוגי המתאים

לקבלת מידע נוסף על טיפול בהפרעות חרדה ולתיאום תור – צרו קשר עם ד"ר אהוד רוזיצקי : 073-7610016