הפרעות קשב וריכוז

מהי הפרעת קשב וריכוז?

הפרעת קשב וריכוז היא פשוט הפרעה ביכולת להתרכז. לכמה זמן? יותר מכמה דקות . כמה יותר? תלוי באדם עצמו וזה משתנה. יש אנשים שמאבדים ריכוז אחרי 5 דקות ויש כאלו אחרי 10 דקות ועוד. אנשים עם הפרעת קשב וריכוז מתקשים לשמור על סדר ולא כי הם לא רוצים להיות מסודרים אלא כי הם לוקחים חפץ אחד למקום מסוים ואז שוכחים שלקחו אותו ופתאם מוצאים אותו אחרי כמה ימים במקום הכי לא מתאים.

הפרעת קשב וריכוז גורמת להתמודדות מאתגרת עם לימודים הן בקריאת חומרים והן בהבנה. הפרעת קשב וריכוז יכולה להופיע הן אצל ילדים והן אצל מבוגרים. אלו אנשים שצריכים לזוז כל הזמן, מתקשים מאד להקשיב ויש להם אי שקט פנימי שמפריע להם פעמים רבות בהתנהלות תקינה. מי שסובל מהפרעת קשב וריכוז ידחה פעמים רבות פעולות המצריכות ריכוז.

הפרעות קשב וריכוז

מה עושים כשיש חשד להפרעת קשב וריכוז?

כשאנו חושדים שיש למישהו קרוב אלינו , ילד בדרך כלל, הפרעת קשב וריכוז, חשוב מאד קודם כל לשתף את המסגרת החינוכית בה הילד נמצא. פעמים רבות, הפנייה כבר תהיה מהיועצת החינוכית או גננת או מורה עוד לפני שנפנה אנו בעצמנו היות ואת קשיי הקשב והריכוז ניתן לזהות במהלך לימודים כאשר הילדים אמורים להתרכז בפעילויות שונות הניתנות להם.

הגורם החינוכי לרוב יפנה אותנו לאבחון במידת הצורך. מי מבצע את האבחון הזה? מומחה בתחום הרפואה שההתמחות שלו היא בהפרעות קשב וריכוז. מי מתמחה בתחום זה? מומחה בפסיכיאטריה של ילדים ונוער, נוירולוג או פסיכיאטר המטפל במבוגרים (במידה והאדם עם הפרעת הקשב והריכוז אינו ילד), רופא ילדים המתמחה בהתפתחות הילד. גם רופא ילדים מומחה או רופא משפחה שהוכשר לכך יוכל לאבחן ילדים ובני נוער מעל גיל 6. ישנם גם אנשי מקצוע נוספים שיכולים לייעץ ולהמליץ בעניין הפרעות קשב וריכוז ביניהם עובדים סוציאליים, קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק ועוד.

איך מתבצע האבחון?

בכל העולם ישנם קריטריונים ברורים מאד לאבחון של הפרעת קשב וריכוז כחלק מהמדריך של dsm. האבחון כולל מספר חלקים. הראשון שבהם יהיה הערכה קלינית של המטופל המורכבת משאלונים אותם ממלאים גם ההורים וגם אנשי החינוך, בד״כ מורה מחנך ויתכן שגם מורים מקצועיים. ישנה גם סוללת מבחנים פסיכולוגיים, וכלים נוספים כמו הערכה פסיכיאטרית והערכת כישורי למידה שניתן להוסיף לשאלונים במידה ויש צורך במידע נוסף. באבחון של מבוגרים להפרעת קשב וריכוז האבחון הוא דומה מאד מבחינת הכלים הנמצאים בשימוש גם באבחון ילדים.

איך מטפלים בהפרעת קשב וריכוז?

הטיפול התרופתי הוא טיפול מקובל הנמצא בשימוש מגילאים צעירים יחסית. מטרתו של הטיפול התרופתי הוא לשפר את יכולת התפקוד היומיומית הן בחיים היומיומיים והן בלימודים. יש צורך להתאים את הטיפול לאופי הפרעת הקשב והריכוז ולאדם עצמו .

במידה ומדובר בילדים צעירים יותר (מתחת לגיל 6), הנטייה היא קודם לטפל בכלים אחרים ורק לאחר מכן בטיפול תרופתי. איזה טיפולים נוספים ישנם מעבר לטיפול תרופתי? גם טיפול במסגרת בית הספר, קבוצות לימוד קטנות, טיפול רגשי ועוד יכולים לתת מענה טוב ובכל מקרה תמיד מומלץ לשקול טיפול הוליסטי ולא להסתמך רק עם תרופות. גם בני הבית ובעיקר ההורים של ילד הסובל מהפרעת קשב וריכוז יהיו חלק מהטיפול הכולל בו ויצטרכו להשקיע מזמנם ומרצם.

הפרעות קשב וריכוז בילדים

לילד עד גיל 18 יש זכאות לפי חוק בריאות ממלכתי באבחון מלא של הפרעות קשב וריכוז או בשמו הלועזי ADHD
במקרים חמורים של הפרעות קשב וריכוז ניתן להגיש תביעה לביטוח לאומי ולקבל גמלת נכות או גמלת נכות רפואית למבוגר עם מקרה חמור של הפרעת קשב וריכוז
והכי חשוב – לזכור שניתן לטפל בהפרעת קשב וריכוז ולעזור לילדנו או למבוגר לחיות חיים טובים יותר ובאיכות חיים גבוהה יותר.

הפרעות קשב וריכוז במבוגרים

לקבלת מידע נוסף על טיפול בהפרעות קשב וריכוז ולתיאום תור – צרו קשר עם ד"ר אהוד רוזיצקי : 073-7610016

דילוג לתוכן