טיפול בפוסט טראומה

מהי הפרעה פוסט טראומטית?

הפרעה פוסט טראומטית המכונה גם PTSD (post traumatic stress disorder) הינה הפרעה שבה האדם הסובל ממנה חווה חוויה קשה במיוחד שבה הנפש שלו נפגעה והוא מתקשה כעת לחזור לתפקוד נורמלי. ההפרעה הזו יכולה להופיע אחרי אירועים קשים ומורכבים פיזית ונפשית מסוגים שונים החל בתאונות דרכים, פגיעות מיניות, פיגועי טרור והרשימה עוד ארוכה. ההפרעה הזו לא בהכרח מגיעה מיד לאחר האירוע הקשה ולפעמים תופיע אחרי שנים . אדם הסובל מפוסט טראומה עלול גם להיזכר במראות הקשים , בריחות ובתחושות שהיו לו בעת האירוע גם זמן רב לאחריו. חשוב לדעת שלא כל אדם שחווה אירוע קשה מפתח פוסט טראומה. לעיתים אותו אדם חווה תסמינים למשך תקופה זמנית ולאחריה הם נעלמים. יחד עם זאת, אם התסמינים אינם חולפים, ניתן לחשוד שמתפתחת הפרעת פוסט טראומה וכדאי לגשת לאבחון ולטיפול. יש לפנות לפסיכיאטר המתמחה בין השאר גם בהפרעה פוסט טראומטית והוא כבר יבחן את המצב וימליץ על טיפול הולם.

טיפול בפוסט טראומטה

מה מאפיין אנשים שסובלים מפוסט טראומה?

החיים של אנשים שסובלים מפוסט טראומה נחלקים לחיים שלפני האירוע הקשה והחיים שאחריו. אדם שחווה טראומה קשה ובעקבותיה פיתוח פוסט טראומה עובר שינוי באורח החיים שלו. מאדם מתפקד ולרוב שמח ונורמטיבי , אותו אדם מסתגר פעמים רבות בביתו, נמנע מקשרים חברתיים ואפילו משפחתיים, סובל מהתקפי זעם או כעס ונלחץ מכל דבר. הפגיעה באיכות החיים של אנשים הסובלים מפוסט טראומה עלולה להיות חמורה וקשה בכל תחום בחייהם החל מעבודה, קשרים משפחתיים, קשרים חבריים וכמובן קשרים זוגיים.

האם ניתן להבחין בתסמינים של פוסט טראומה?

התסמין העיקרי שניתן לראות אצל אנשים הסובלים מהפרעה פוסט טראומטית הוא הצורך של אותו אדם לחזור שוב ושוב לאותו אירוע שבעקבותיו התפרצה פוסט טראומה. החזרה לאותו אירוע יכולה להיות במחשבות , בחלומות, קושי לישון ומחשבות חוזרות על האירוע ועוד. גם ריחות עלולים להחזיר את האדם לאותו אירוע ולהביא אתם זכרונות קשים. הטריגרים שבגינם מתעוררות המחשבות או הרגשות לגבי אותו אירוע טראומטי קיימים ותמיד עלולים לחזור. אדם הסובל מפוסט טראומה יכול לנסות להימנע מלחוות את הטריגרים הללו אבל לעיתים יכניס את עצמו דווקא למצב בו הוא חושב על אותם ריחות , תחושות ומקומות שיגרמו לו להיזכר שוב ושוב באירוע. אדם שחווה אירוע טראומטי עלול להרגיש שאין לו אמון בעולם ושתחושת הבטחון שלו נעלמה ואז יחוש בתחושת סכנה מיידית. התסמונת הפוסט טראומטית כוללת לעיתים גם תחושות של בושה ואשמה, מצב רוח ירוד במיוחד וחוסר מוטיבציה לעשות דברים, גם הפשוטים ביותר. אדם הסובל מהפרעה כזו גם עלול לרצות להסתגר מהעולם ולא לפגוש אנשים. במידה ומדובר בפוסט טראומה שנובעת מפיגוע טרור, או מוות של אדם יקר במלחמה, הטריגרים להתפרצות של הטראומה הם שירים המתנגנים ברדיו, טקסי יום הזיכרון, חדשות ואירועים דומים שקורים בהווה. כל אלו עלולים להחמיר את המצב , גם אותו אדם מטופל וחווה כבר שיפור במצבו.

מהו אופן הטיפול בהפרעת פוסט טראומה?

בדומה להפרעות אחרות, בהפרעה פוסט טראומטית ניתן לטפל לפחות בחלק מהמקרים בטיפול משולב שיש בו גם טיפול תרופתי בתרופות פסיכיאטריות וזאת לצד טיפול פסיכותרפי ייעודי להפרעה ספציפית זו. במקרה של הפרעה כזו, המעורבות והתמיכה של בני המשפחה הקרובה של המטופל, חשובות לאין ערוך ומצד שני לא פחות חשוב לטפל גם במשפחה שסובלת מאד מהתסמונת הזו והשלכותיה. חשוב לדעת שניתן ומומלץ לטפל בהפרעה פוסט טראומטית במקום לחיות לצידה ולסבול מתופעות הלוואי שלה.

לקבלת מידע נוסף על טיפול בפוסט טראומה ולתיאום תור – צרו קשר עם ד"ר אהוד רוזיצקי : 073-7610016

תוכן עניינים

ליצירת קשר עם ד"ר אהוד רוזיצקי פסיכיאטר מומחה

חוות דעת פסיכיאטרית ביטוח לאומי
דילוג לתוכן